8 مه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Frontiers in Nutrition ادعا کرده است که عصاره ی Scoparia dulcis L. (SDE) به عنوان یک مکمل غذایی می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت به ویژه در جلوگیری از کاهش بینایی ناشی از رتینوپاتی دیابتی (DR) مفید باشد.

محققان نشان دادند که SDE، یک داروی طب سنتی چینی، توانایی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی را در محافظت از سلول های شبکیه در برابر قند خون بالا (HG) نشان می دهد.

در بیماران دیابتی، رتینوپاتی دیابتی یکی از دلایل مهم کاهش بینایی است. استرس اکسیداتیو ناشی از هایپرگلایسمی و تجمع عوامل التهابی منجر به اختلال عملکرد سد خونی شبکیه و پاتوژنز DR می شود.

در سال های اخیر، سلول های اپیتلیال شبکیه انسان (ARPE-19) به طور گسترده ای به عنوان مدل های آزمایشگاهی برای تحقیقات DR مورد استفاده قرار گرفته اند. اپیتلیوم رنگدانه ای شبکیه (RPE)، یک لایه منفرد از سلول های اپیتلیال بین مشیمیه عروقی و بخش عصبی حسی شبکیه است. عملکردهای مختلف RPE تضمین می کند که ساختار و عملکرد طبیعی شبکیه حفظ می شود. گزارش شده است که اختلال در عملکرد اپیتلیوم رنگدانه ای شبکیهیکی از رویدادهای اولیه است که قبل از کاهش بینایی در رتینوپاتی دیابتی رخ می دهد. استرس اکسیداتیو ناشی از هایپرگلایسمی در RPE نقش مهمی در رتینوپاتی دیابتی دارد.

عصاره ی Scoparia dulcis L. اخیراً به دلیل اثرات دارویی آن از جمله فعالیت های ضد التهابی، ضد چربی خون، ضد دیابت و ضد اکسیداتیو، معروف شده است و به دلیل قیمت پایین و عوارض جانبی کمتر، موضوع داغ در کاربردهای بالینی و مطالعات تجربی برای درمان DR بوده است. با این حال، اثر محافظتی SDE در رتینوپاتی دیابتی به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است.

در این مطالعه، Heng-Dao Lin، و همکارانش از تایوان، سلول‌های اپیتلیال شبکیه انسان را در مجاورت قند بالا (50 میلی‌مولار) با غلظت‌های مختلف SDE درمان کردند. آنها زنده ماندن سلولی، آپوپتوز و تولید ROS را تجزیه و تحلیل کردند. همچنین، آنها بیان Nrf2، Akt،HO-1  و کاتالاز را تجزیه و تحلیل کردند که نشان داد SDE به طور وابسته به دوز تولید ROS و آپوپتوز سلولیARPE-19  را در یک محیط با گلوکز بالا، کاهش می‌دهد.

نویسندگان نوشتند: ما نشان دادیم که SDE توانایی ضد التهابی و ضد اکسیداتیو در محافظت از سلول‌های شبکیه در برابر محیط با گلوکز بالا (HG) نشان می‌دهد. علاوه بر این، ما همچنین دخالت مسیرAkt/Nrf2/HO-1  را در اثرات محافظتی با واسطهSDE ، بررسی کردیم.

این مطالعه نشان داد که SDE با مهار التهاب ناشی از گلوکز بالا و استرس اکسیداتیو از سلول هایARPE-19  در برابر آپوپتوز و پیری محافظت می کند. همچنین مشخص شد که اثرات محافظتی SDE با فعال‌سازی AKT و Nrf2 انجام می‌شود، که بیان آنزیم‌های فاز دوم پایین دستی یا آنزیم‌های ضد اکسیداتیو را افزایش می‌دهند.

نویسندگان نتیجه گیری کردند کهSDE  باید به عنوان یک مکمل غذایی در نظر گرفته شود که می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت، به ویژه در جلوگیری از کاهش بینایی در رتینوپاتی دیابتی، مفید باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/ophthalmology/news/traditional-chinese-medicine-may-prevent-vision-loss-in-diabetes-patients-111120